Hoofdpijn bij kinderen

Hoofdpijn bij kinderen komt vaker voor dan wordt gedacht. Het is na buikpijn en klachten in het bewegingsapparaat de meest voorkomende klacht bij kinderen. In de afgelopen 30 jaar is de prevalentie van hoofdpijn met 30% toegenomen en is daarmee een groeiend probleem in onze maatschappij. Uit onderzoek blijkt dat op de basisschool 10-20% van de kinderen klaagt over hoofdpijn. Dit betekent dat op een klas van 30 kinderen er gemiddeld minstens drie kinderen zijn die te maken hebben met hoofdpijn. Wanneer kinderen één dag in de week hoofdpijn hebben voor een maand lang is dit echt onacceptabel.

Er bestaan veel verschillende vormen van hoofdpijn. Hieronder een korte uitleg van de verschillende soorten hoofdpijn.

Kindermigraine
Migraine is niet alleen hevige hoofdpijn. Meestal begint een aanval bij kinderen met misselijkheid, braken of diaree. Bewegen verergert de pijn en fel licht en/of geluid zijn vaak ondragelijk. Soms hebben kinderen tijdens een aanval geen hoofdpijn en daardoor wordt migraine bij kinderen niet altijd (snel) herkend. De aanvallen duren iets minder lang dan bij volwassenen en zijn vaak na een korte slaap voorbij. Kinderen kunnen al op jonge leeftijd (4 jaar) migraine krijgen. Bij kinderen helpen soms eenvoudige leefregels om hun migraine te verminderen, maar bij de ernstige gevallen zijn er ook medicijnen voor kinderen die helpen.

Tension type headache (spanningshoofdpijn)
Deze vorm van hoofdpijn lijkt bij kinderen soms veel op migraine, omdat in beide gevallen de hoofdpijn in het gehele hoofd voorkomt. Het verschil met migraine is dat de hoofdpijn vaak drukkend/knellend is en minder heftig. Er kan sprake zijn van lichte misselijkheid, maar niet van braken. Kinderen hebben ook geen moeite met licht en/of geluid. De hoofdpijn wordt niet erger door het uitvoeren van fysieke activiteiten. Tension type headache kan vooromen in acute en chronische vorm.

Chronische dagelijkse hoofdpijn (CDH)
Chronisch dagelijkse hoofdpijn is eigenlijk een verzamelnaam voor verschillend hoofdpijnsoorten. We spreken van chronisch dagelijkse hoofdpijn als er op meer dan 15 dagen in de maand sprake van hoofdpijn is. Er is sprake van chronische migraine wanneer ‘gewone’ migraineaanvallen in de loop van de tijd toenemen naar een chronische vorm van migraine. Vaak is deze vorm van migraine het gevolg van te veel medicatie. Chronische spanningshoofdpijn is de ontwikkeling van incidentele (spier)spanningshoofdpijn naar een chronische vorm van meer dan 15 dagen per maand.

Cervicogene hoofdpijn
Bij cervicogene hoofdpijn ligt de oorzaak van de pijn in de nek. Welke structuren deze pijn veroorzaken is tot op heden onvoldoende bekend. Cervicale facetdisfunctie lijkt daarbij de meest belangrijke bron te zijn. Als de nekwervels vrij kunnen bewegen, verdwijnt deze vorm van hoofdpijn. Meestal zit de pijn bij deze hoofdpijn vorm aan één kant, boven het oog.

Naast deze vormen van hoofdpijn zijn er nog veel meer vormen van hoofdpijn beschreven en komen er ook mengvormen voor. De bovenstaande vormen van hoofdpijn komen echter het meest voor.

We onderzoeken de vorm van hoofdpijn, de mogelijke oorzaken en starten daarna de behandeling. De behandeling kan bestaan uit mobiliseren van de nek, oefentherapie, tapen, ontspanningsoefeningen en meer.

Hoofdpijn
Hoofdpijn bij kinderen